Regeneracja rozrusznika – porady

Czy warto regenerować rozrusznik czy lepiej kupić nowy? Czym różni się naprawa od
regeneracji?

Kiedy rozrusznik w aucie przestaje pracować jak należy, nad kierowcą pojawia się
niepokojące widmo poniesienia kosztów związanych z kupnem nowej części i jej
wymianą u mechanika. Stosunkowo niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że
istnieje obecnie dużo tańsza opcja, która również pozwala przywrócić sprawność
pojazdu na długi okres. Mowa tutaj o regeneracji rozrusznika.

Czym jest rozrusznik?

Rozrusznik jest elementem niezbędnym do uruchomienia samochodu. W momencie
odpalania pojazdu czerpie on energię elektryczną z akumulatora i zamienia ją w
mechaniczną. Praca ta umożliwia obrót wirnika i koła zamachowego, a to z kolei
powoduje obrót wału korbowego i prowadzi do uruchomienia silnika. Dlatego gdy nie
działa sprawnie, auto staje się niezdatne do użytku. Wiele z awarii rozrusznika nie
powoduje jednak, że konieczna jest całkowita wymiana urządzenia – przeważnie z
powodzeniem można usunąć usterkę. W tym celu należy oddać część do naprawy albo
regeneracji.

Regeneracja a naprawa rozrusznika – cena

Warto jednak na wstępie powiedzieć, czym właściwie jest regeneracja rozrusznika i w
jaki sposób różni się od zwykłej naprawy części. Otóż regeneracja to proces dużo
bardziej skomplikowany, ale też przynoszący lepszy efekt końcowy. Kiedy samochód
jest eksploatowany, w naturalny sposób różne elementy rozrusznika się zużywają, aż w
końcu któryś z nich przestaje działać. W takim wypadku naprawa polega wyłącznie na
wymianie tego konkretnego podzespołu, bez głębszej analizy, co spowodowało
usterkę. Owszem, dzięki temu auto znowu jest sprawne, ale z reguły na niezbyt długo,
bo cała reszta rozrusznika pozostaje równie zużyta, jak była.

Regeneracja z kolei to proces wymagający dużej wiedzy i posiadania odpowiednich
narzędzi, dlatego nie każdy zakład mechaniczny oferuje taką usługę. W tym przypadku
cały rozrusznik rozkładany jest na części, a każda z nich jest dokładnie czyszczona i
analizowana pod kątem zużycia. Jeśli któryś jeszcze z podzespołów grozi rychłą awarią,
również jest usuwany, by nie powodować psucia się kolejnych części. W zamian za
niesprawne elementy rozrusznika specjalista zamawia nowe i całość składa,
jednocześnie smarując części specjalnym smarem, dzięki któremu dłużej zachowują
sprawność. Każda regeneracja wymaga również sprawdzenia efektów – tutaj stosuje się
specjalne narzędzia do przeprowadzania testów sprawności. Jeśli urządzenie przejdzie
je pomyślnie, może zostać na powrót zamontowane w samochodzie, a w przypadku
gdy nadal rezultat nie jest zadowalający, następuje dalsze poszukiwanie powodu
awarii.

Jakie są różnice w cenie, jeśli chodzi o naprawę i regenerację? Naprawa rozrusznika
jest oczywiście tańsza, bo wymaga mniej pracy, czasu i specjalistycznych narzędzi. Jest
to jednak rozwiązanie bardzo doraźne i w każdej chwili awaria może się powtórzyć.
Regeneracja rozrusznika jest oczywiście droższa, a jej koszt zależy od liczby
podzespołów, które wymagają wymiany. Kupno jednego nowego elementu oznacza z
reguły wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych, więc nawet jeśli kilka części jest
zużytych, to regeneracja nadal może być nawet o połowę tańsza od zamówienia
nowego rozrusznika.

Rozrusznik – regeneracja czy tańszy zamiennik?

Oczywiście nowe rozruszniki także dostępne są w szerokim przedziale cenowym. Do
niektórych modeli można zamówić chińską podróbkę oryginalnej części za niewiele
więcej, niż kosztuje regeneracja w specjalistycznym zakładzie. Czy jednak jest to
lepsze wyjście? Niekoniecznie. Tego typu zamienne części często bywają bardzo
awaryjne, a ich żywotność jest krótsza niż prawidłowo zregenerowanego oryginalnego
rozrusznika. Dotyczy to jednak wyłącznie fachowej regeneracji, w specjalistycznym
zakładzie, zatrudniającym doświadczonych pracowników i dysponującym odpowiednim
sprzętem. Korzystając z usług takiej firmy, możemy być pewni, że problem został
właściwie zdiagnozowany, a usterka usunięta. Specjaliści od regeneracji rozruszników
dbają też, by nie tylko wymienić zużyte podzespoły, ale również dokładnie usunąć cały
brud (często to on jest przyczyną awarii) oraz zabezpieczyć wszystkie elementy
urządzenia przed korozją.

Zepsuty rozrusznik – co spowodowało awarię?

Gdy rozrusznik nie działa poprawnie, powody mogą być przeróżne. Często jednak
można wstępnie zdiagnozować je, obserwując, jak zachowuje się samochód. Jeśli po
przekręceniu kluczyka lub naciśnięciu startera nie następuje żadna reakcja, może być
to spowodowane przerwaniem przewodów rozrusznika – jest to rzecz, którą należy
sprawdzić w pierwszej kolejności. Drugą jest upewnienie się, czy klemy nie
zaśniedziały, to znaczy, czy nie pojawił się na nich nalot przypominający biały proszek.
Jeśli znajdziemy taką naleciałość, problem jest łatwy do rozwiązania – wystarczy
przetrzeć klemy papierem ściernym, a następnie zabezpieczyć wazeliną techniczną.

W momencie gdy przy próbie uruchomienia auta słychać stuki albo rozrusznik kręci,
tylko po prostu zbyt wolno, prawdopodobnie powodem jest zużycie jednego z
podzespołów. Najczęściej kwestia ta dotyczy szczotek, ale bywa też, że problem leży w
łożyskach ślizgowych wirniku, zębniku albo silniku rozrusznika. W takich wypadkach
konieczna jest regeneracja urządzenia, wymiana niektórych jego części i
zabezpieczenie przed powstawaniem dalszych usterek.