Wiek opony ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, nawet w przypadku, gdy
opona nie była używana, lecz leżała w magazynie. Jak każdy inny produkt ma ona
bowiem datę przydatności, po której stopniowo traci swoje właściwości i jest bardziej
podatna na awarie. Dlaczego tak się dzieje? I jak sprawdzić, kiedy została ona
wyprodukowana? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w artykule.
Wiek opony ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, nawet w przypadku, gdy
opona nie była używana, lecz leżała w magazynie. Jak każdy inny produkt ma ona
bowiem datę przydatności, po której stopniowo traci swoje właściwości i jest bardziej
podatna na awarie. Dlaczego tak się dzieje? I jak sprawdzić, kiedy została ona
wyprodukowana? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w artykule.
Jakie znaczenie ma wiek opony?
Do tworzenia opony używa się specjalnej mieszanki gumowej. W zależności od tego, w
jakich warunkach opona musi się sprawdzać, mieszanka ta ma nieco inny skład. W
przypadku opon zimowych musi ona zapewniać dużą elastyczność i być stosunkowo
miękka. Do opon letnich przeciwnie – stosuje się raczej twardą mieszankę, za to
odporną nawet na bardzo wysokie temperatury. Odpowiedni skład materiału jest
równie ważny co rozmiar opony czy jej bieżnik i także ma swój udział w zapewnianiu
bezpieczeństwa pasażerom. Jednak z biegiem czasu mieszanka gumowa zaczyna tracić
swoje właściwości, a to może prowadzić do groźnego w skutkach wypadku. Po latach
guma staje się bardziej krucha i podatna na pęknięcia. Początkowo po prostu wydłuża
to drogę hamowania i zmniejsza przyczepność do podłoża, ale stopniowo eskaluje i
może skończyć się nawet wybuchem opony na trasie.
Po jakim czasie opona się starzeje?
Opony, zanim znajdą swoich nabywców, często leżą w magazynach producentów
nawet 2 lub 3 lata. Nie ma to na nie negatywnego wpływu, bo według badań
nieużywana opona starzeje się około 17 razy wolniej niż taka, którą na co dzień
eksploatujemy. Taka opona powinna zachować swoje właściwości przez około 10 lat,
dlatego nie ma żadnych przeciwwskazań, by kupić produkt, który “leżakował” już przez
jakiś czas. Oczywiście warunkiem jest to, by opona była przechowywana w
odpowiednich warunkach. Nie może ona podczas składowania być narażona na kontakt
z promieniami słonecznymi, bezpośrednimi źródłami ciepła (np. kaloryfer) czy
chemikaliami (np. olej samochodowy). Co kilka tygodni warto też ją przekładać, by
leżała nieco inaczej, żeby zapobiec odkształceniom. Jeśli opony nie są odpowiednio
składowane, mogą tracić swoje właściwości dużo wcześniej, niż przewiduje producent.
Stwarza to pewne niebezpieczeństwo dla osób kupujących używane modele. Dlatego
jeśli decydujemy się właśnie na taką ofertę, należy upewnić się, w jaki sposób
przechowywał opony poprzedni właściciel.
Jak rozpoznać zużycie opon?
Inaczej wygląda sytuacja, gdy opony są regularnie eksploatowane – wtedy ich zużycie
postępuje dużo szybciej i nawet po dwóch czy trzech latach mogą być niezdatne do
jazdy. Czas, przez który mogą być bezpiecznie użytkowane, zależy od wielu czynników,
między innymi:
- liczby przejechanych kilometrów,
- stylu jazdy kierowcy,
- jakości opony,
- ciśnienia w oponach,
- jakości nawierzchni, po której się poruszamy,
- obciążenia opon.
Kupując używane opony, powinniśmy więc dokładnie obejrzeć je pod kątem śladów
użytkowania, takich jak na przykład pęknięcia czy odkształcenia. Oprócz tego bardzo
ważnym elementem jest głębokość bieżnika. Polskie prawo mówi, że bieżnik opony
powinien mieć minimum 1,6 mm, jednak specjaliści z branży jednogłośnie zaznaczają,
że taka głębokość nie wystarcza, by zachować bezpieczeństwo na drodze. Przyjmuje
się, że w przypadku opon letnich bieżnik powinien mieć minimalnie 3 mm, a w oponach
zimowych nawet 4,5 mm.
Gdzie sprawdzić datę produkcji opony?
Data produkcji powinna być zapisana z boku opony jako 4 ostatnie cyfry oznaczenia
DOT. Warto wiedzieć, że moment wyprodukowania opony oznacza się z dokładnością
do tygodnia, dlatego w zapisie dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień danego roku, a
dwie ostatnie rok produkcji. Jeśli więc w oznaczeniu momentu wykonania opony
widzimy cyfry 2420, powinniśmy odczytać tę informację w następujący sposób: opona
została wykonana w 24 tygodniu 2020 roku.
Opony używane – tak czy nie?
Czy warto kupować opony, które były już użytkowane przez innego kierowcę? Tutaj nie
ma jednoznacznej odpowiedzi. Jeśli data produkcji opony wskazuje, że jest ona
stosunkowo nowa i zdatna do jazdy, nie oznacza to jeszcze, że można bezpiecznie jej
używać. Warto sprawdzić też jej stan i głębokość bieżnika oraz dowiedzieć się, gdzie
była przechowywana do tej pory. Tylko posiadając komplet informacji o ogumieniu,
możemy być pewni, że nie sprowadzi ono na nas niebezpieczeństwa. Dlatego zawsze
warto korzystać z usług sprawdzonych firm, cieszących się dobrą opinią konsumentów
i zapewniających jasne warunki transakcji.