Trening cardio w domu - przydatne akcesoria

Trening aerobowy można wykonać w domu. Czego będziemy do tego potrzebować?
Trening cardio w domu - przydatne akcesoria
Ten tekst przeczytasz w

Trening cardio, czyli trening kondycyjny (zwany też treningiem wytrzymałościowym lub aerobowym) to prawdopodobnie najbardziej popularny rodzaj ćwiczeń na świecie. Trening cardio wzmacnia ogólny stan ciała, pozwala na poprawienie kondycji, zrzucenie zbędnych kilogramów i przy tym produktywne spędzenie wolnego czasu.

Z elementów treningu cardio korzystają sportowcy niemal wszystkich dyscyplin, ponieważ wytrzymałość i kondycja są potrzebne w zasadzie wszędzie. Z oczywistych względów cardio to codzienność biegaczy, piłkarzy, pływaków, zawodników sportów walki, tenisistów, kajakarzy czy kolarzy, ale elementy kondycyjne w swoim planie treningowym umieszczają także kulomioci, a nawet... przedstawiciele e-sportu. Wszystko dlatego, że regularne wykonywanie ćwiczeń cardio ma całościowy pozytywny wpływ na ciało i umysł. 

Rezultaty treningu cardio bardzo szybko zobaczy każdy podczas codziennego życia. Szybko okaże się, że wejście po schodach nie jest już tak męczące jak wcześniej, wniesienie siatek z zakupami zajmuje nieco mniej czasu, a długie spacery zamiast uciążliwe, stają się po prostu przyjemne. Systematyczny ruch przynosi same korzyści. Najważniejsze, że nie trzeba być zawodowym sportowcem - ba, wystarczy nawet 20 minut raz na kilka dni, by zobaczyć efekty. 

Trening cardio - jak wpływa na ciało?

Treningi cardio przyspieszają pracę serca, dzięki czemu czujemy się lepiej dotlenieni. Wpływa to oczywiście na mięśnie, ale także na pracę mózgu - następuje wyrzut substancji, które - w uproszczeniu - poprawiają nam humor, a także usprawniają zdolność koncentracji. To także zaprzęgnięcie do pracy różnych mięśni, które w innych warunkach zapewne nie miałyby “okazji” wykonywać ruchów o takim zakresie i częstotliwości. Ma to szczególne znaczenie, gdy pracujemy przy biurku, ale ćwiczenia cardio są przeznaczone dla absolutnie każdego.

Pod względem biochemicznym trening cardio aktywuje w ciele kolejne “tryby”. Najpierw spalany jest zmagazynowany w wątrobie oraz mięśniach glikogen, dopiero po kilku, kilkunastu lub kilkudziesięciu minutach (w zależności od organizmu) ciało zaczyna wykorzystywać rezerwowe źródło energii - nagromadzoną tkankę tłuszczową. Przy bardzo dużej intensywności i zmiennym tempie mówimy o treningu anaerobowym, czyli treningu beztlenowym, który obciąża mięśnie w dużo większym stopniu niż typowy trening cardio.

Trening cardio można wykonywać w każdych warunkach - najprostszym pomysłem jest zwyczajne wyjście na krótką przebieżkę po dworze, jeśli pozwala na to pogoda. Inną opcją jest pójście do siłowni. Trening wytrzymałościowy można wykonywać również w domu - wystarczy tylko podstawowy sprzęt, a wtedy zyskamy możliwość zadbania o zdrowie w domowym zaciszu.

Trening cardio w domu - przyrządy

Co może przydać się, jeśli chcemy wykonać trening cardio w domu?

Skakanka

Niedroga, wypróbowana od dziesięcioleci i bardzo przydatna. Dzięki setkom różnych technik wykonywania ćwiczeń skakanka oferuje bardzo szeroką gamę dostępnych opcji. Wbrew pozorom nawet kilkadziesiąt sekund skakanki potrafi być bardzo wymagające - choć większość osób pewnie kojarzy ją jako zabawkę dla dzieci, skakanka jest obowiązkowym elementem na przykład treningów bokserskich. Mechanika ćwiczeń wymaga ruchów całego ciała.

Uwaga - jeżeli mieszkamy w bloku, warto podstawić pod nogi powierzchnię, która izoluje nas od podłogi (pod warunkiem, że nie ograniczy nam to stabilizacji i nie spowoduje upadków) - zarówno samo skakanie, jak i uderzenia skakanką o grunt mogą być nieco uciążliwe dla sąsiadów.

Rower stacjonarny

Podobno rower stacjonarny to obok fotela najpopularniejsze miejsce do składowania ubrań w domu. Przy odrobinie samozaparcia tak jednak być nie musi. Na takim rowerze wystarczy usiąść… i jechać. Dobre modele pozwalają na regulację oporu, dzięki czemu możemy idealnie dobrać intensywność wysiłku do swojego poziomu zaawansowania, możliwości i nastroju.

Jako jeden z niewielu przyrządów do treningu cardio rower stacjonarny umożliwia wykonywanie jednocześnie innych czynności - co prawda nogi są zajęte, ale stabilna postawa ciała i niski poziom hałasu pozwala ćwiczącemu na oglądanie filmów, słuchanie podcastów czy nawet czytanie książek w trakcie treningu. 

Rolki do roweru i trenażer

Jeżeli mamy standardowy rower, zamiast roweru stacjonarnego możemy zdecydować się na zakup rolek lub trenażera, dzięki którym zmienimy jednoślad w wersję domową.

Trenażer to cały stelaż, pozwalający na stabilne osadzenie całego roweru, dzięki czemu upodobni się on do wspomnianego roweru stacjonarnego. Przy odrobinie pomysłowości możemy na przykład podwyższyć domowymi sposobami przednie koło, by zwiększyć nachylenie terenu (jazda pod górę).

Rolki nie są wyposażone w stelaż, przez co lepiej symulują jazdę na klasycznym rowerze, są jednak bardziej wymagające przez konieczność stałego utrzymywania równowagi podczas jazdy. Rolki do roweru mają też istotną przewagę nad trenażerem - zazwyczaj można je złożyć, dzięki czemu będą zajmować mniej miejsca w mieszkaniu.

Zarówno rolki, jak i trenażer potrafią być dość głośne podczas treningu - warto zwracać na to uwagę podczas wybierania konkretnego modelu.

Orbitrek

W porównaniu z rowerem orbitrek zajmuje nieco więcej miejsca w mieszkaniu, jednak oferuje spore możliwości treningowe. Mechanika ruchu na typowym orbitreku to coś pomiędzy bieganiem i jazdą na rowerze, co do pewnego stopnia łączy zalety jednego i drugiego sportu. Ogromną zaletą orbitreków jest możliwość doboru trybu - ćwicząc, możemy wybrać różne obciążenie, które sprawi, że trening będzie odpowiednio lekki lub ciężki. W zależności od konkretnego orbitreka możemy także wybrać tryb z odpowiednimi predefiniowanymi ustawieniami, dostosowanymi do poziomu zaawansowania.

Niektóre orbitreki są także wyposażone w możliwość mierzenia tętna, dzięki czemu mamy wtedy pełną kontrolę nad parametrami swojego ciała w czasie treningu. Orbitrek obliczy dla nas także liczbę spalonych kilokalorii.

Bieżnia

Bieganie to wymagający, choć niesamowicie wartościowy sport, który angażuje całe ciało i holistycznie je wzmacnia. Dzięki bieżni bieganie trenować można także w domu. Wysokiej klasy bieżnia umożliwia regulację nie tylko prędkości, ale także nachylenia maty - możemy symulować więc wbieganie pod górę i bieganie po płaskim terenie. Programy treningowe pozwolą na ustawianie odpowiednich interwałów, tempa czy limitu kilokalorii.

Stepper

Stepper przeznaczony jest raczej dla początkujących ćwiczących, chociaż jako uzupełnienie treningu sprawdzi się również w przypadku bardziej zaawansowanych sportowców. Ćwiczenia na stepperze mechaniką ruchu przypominają trochę wchodzenie po schodach lub na strome wzniesienie. Steppery dzielą się na proste i skrętne (skośne) - te drugie wymuszają minimalnie inny ruch, przywodzący na myśl jazdę na rolkach.

Trening na stepperze wzmacnia oraz modeluje mięśnie nóg, pośladków i pośrednio garnitur mięśniowy okalający kręgosłup, dzięki czemu pomaga w dbaniu o prawidłową postawę ciała.

Ergometr

Ergometr, czyli popularny “wioślarz” pozwala na przeprowadzenie treningu cardio z elementami treningu siłowego. Ergometr symuluje ruch, który wykonuje wioślarz podczas pływania na kajaku, dzięki czemu poza wzmacnianiem kondycji przyrząd ten angażuje wiele partii mięśniowych ze szczególnym naciskiem na plecy i ramiona. Dzięki regulacji oporu trening na ergometrze może być wymagający lub lekki.
 


To również Cię zainteresuje
6 najmodniejszych fryzur na co dzień
Jak pozbyć się hemoroidów?
REKLAMA
Klawiatura przewodowa Dell KB522 Czarna multimedialna Poleasingowy
Rodzaje miodów
REKLAMA
Klawiatura przewodowa Dell KB522 Czarna multimedialna Poleasingowy
Jak pozbyć się rybików cukrowych?
Sińce pod oczami - jak się ich pozbyć?
Ratowanie zalanej klawiatury
Morsowanie - zalecenia i korzyści
Sposoby na zajady
Objawy menopauzy
Data produkcji opony - jak sprawdzić?