Jak dobrać ramę do roweru?

Od wyboru ramy roweru zależy w dużej mierze komfort jazdy. Na co zwracać uwagę?

Rama to tak naprawdę kręgosłup roweru. Nie wszystkie ramy rowerowe są takie same,
ale celem każdej jest zapewnienie komfortowej i bezpiecznej jazdy. Jednak o
wytrzymałości ramy decyduje wiele czynników. Tak samo ważny jest jej odpowiedni
dobór: nie tylko do stylu jazdy, ale także odpowiedni rozmiar ramy roweru do twojego
wzrostu. Jak dobrać wielkość ramy roweru? Dowiedz się więcej.

Materiały na ramy rowerowe. Jaki jest idealny?

Właściwie to odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników: twojego stylu jazdy,
wagi oraz indywidualnych wymagań. Każdy ten aspekt odgrywa rolę w doborze
materiału.

  • Stal węglowa: jest najczęściej używanym materiałem w ramach rowerowych.
    Cechuje ją wysoka wytrzymałość. Jest mocną i trwałą stalą, ale nie jest tak lekka
    jak stal molibdenowa.
  • Stal chromowo-molibdenowa: ten materiał jest szeroko stosowany w ramach
    rowerowych, ponieważ jest dość mocny i lekki. Tworzone z niego są lekkie ramy,
    które mogą wytrzymać wiele lat. Materiał ten zapewnia dobrą elastyczność przy
    jednoczesnym zachowaniu kształtu.
  • Aluminium: po długim czasie obecności na rynku, nadal jest często stosowane w
    obecnych rowerach, ponieważ jest lekkie, mocne i sztywne. Daje odpowiednią
    konstrukcję ramy, która zapewnia bezpieczną jazdę i zwinność w trudnych
    sytuacjach.
  • Tytan: jest znacznie lżejszy od stali, ale jest równie wytrzymały. Ten metal jest
    zwykle dość drogi, co przekłada się na ostateczną cenę roweru. Zazwyczaj stosuje
    się go w rowerach górskich. Jest dość elastyczny i trzyma swój kształt, niektórzy
    uważają ten materiał za dobrze amortyzujący.
  • Włókno węglowe: to wiązka ciągłych włókien związanych ze sobą, które w formie
    kilku warstw tworzą laminat. Jeśli jest odpowiednio zakonserwowany, może
    tworzyć naprawdę twardą i lekką ramę.

Jak dobrać rower? – rozmiar ramy

Jednym z najczęstszych obaw przy zakupie roweru jest wybór odpowiedniego rozmiaru
ramy. Czy rozmiar S, czy rozmiar M będzie dla mnie bardziej odpowiedni? Czy rama
długości 48 cm będzie lepiej pasować do mojego wzrostu, czy też lepiej wybrać 50 cm?
Warto wiedzieć, że rozmiar roweru jest podawany w różny sposób, w zależności na
przykład od tego, czy jest to rower górski, czy szosowy Mogą to być też cale na
przykład rower górski w rozmiarze 18″ wskazuje, że wymiar pionowej rury łączącej
suport rowerowy ze sztycą siodełka wynosi 18 cali.
Warto mieć na uwadze, że każdy producent stosuje własne kąty ramy, więc rozmiary
różnią się w zależności od marki. Dlatego przed zakupem roweru należy dokładnie
sprawdzić tabele systemów alfabetycznych lub numerycznych, z którego korzysta dany
producent i dowiedzieć się, jaki rozmiar ramy pasuje do ciebie. W przypadku oznaczeń
literowych przyjęto, że XS odpowiada wzrostowi do 168 cm, S do 173 cm, M do 176
cm, L do 179 cm, XL do 183 cm i XXL powyżej 185 cm.

Rozmiar ramy roweru a wzrost

Ważny jest dobór roweru do wzrostu. Jeśli zajrzysz na strony internetowe znanych
marek rowerowych, zobaczysz, że większość z nich oferuje przewodniki po rozmiarach
na podstawie wzrostu. Możliwe, że każda marka zarekomenduje dla ciebie inny
rozmiar. Dzieje się tak, ponieważ wzrost osoby jest wskazówką do obliczenia
najbardziej odpowiedniego rozmiaru ramy, ale nie jest to w 100% poprawna wartość.
Nie wszyscy ludzie o wzroście 180 cm mają równie długie nogi. Z tego powodu
niektórzy będą lepiej radzić sobie z ramą w rozmiarze 54 cm, a innym w rozmiarze 56
cm.
Dlatego też ważną rzeczą przy wyborze odpowiedniego rozmiaru roweru nie jest
wysokość ciała, ale wysokość bioder. Dlatego jednym z najbardziej wiarygodnych
czynników określających rozmiar roweru jest długość twoich nóg. Są to dane, których
zwykle sprzedawcy używają jako odniesienia w sklepach rowerowych, aby polecić
klientowi ten lub inny rozmiar ramy. I mimo że o tym wiadomo, to i tak często mówi
się, że dobiera się rozmiar ramy do wzrostu.
Jeśli chcesz mieć dobrze dopasowany rower, konieczne jest zmierzenie wewnętrznej
długości twoich nóg. Zdejmij buty, postaw stopy na podłodze, stań z wyprostowanymi
nogami w delikatnym rozkroku i zmierz odległość od podłogi do krocza. Dobrze jest,
gdy ten pomiar wykona druga osoba. W przypadku samodzielnego mierzenia możesz
sobie pomóc, trzymając książkę między nogami na wysokości pachwiny i mierząc od
podłogi do górnego rogu książki. To ci to ułatwi odczytanie prawidłowego wyniku.
Przykładowo, jaki rozmiar ramy do wzrostu 180 cm będzie najlepszy? To zależy od
długości nóg danej osoby. Kobiety mogą mieć dłuższe nogi i rozmiar ramy będzie
większy, a u mężczyzn z krótszymi nogami mniejszy. Ta formuła jest bardziej
wiarygodna przy obliczaniu rozmiaru roweru niż tylko na podstawie wzrostu. Dlatego
odpowiedni pomiar jest tak ważny, aby dwukołowy pojazd jak najlepiej pasował do
swojego właściciela. Tylko wtedy jazda będzie komfortowa, nie obciąży kolan,
kręgosłupa i pozwoli na zachowanie bezpieczeństwa.

Jak wybrać rozmiar roweru, jeśli wartość znajduje się między dwoma pomiarami?

Czasami podczas obliczeń wynik może znajdować się między dwoma rozmiarami. Na
przykład długość wewnętrznej strony nogi wynosi 79 cm, co pasuje do ramy 18″ (46
cm) lub 20” (51 cm). W takich przypadkach wyboru odpowiedniego rozmiaru ramy
najlepiej dostosować do kryterium rodzaju użytkowania roweru. Jeśli obliczona wartość
mieści się pomiędzy dwoma rozmiarami, wybierz mniejszą w przypadku, gdy
zamierzasz korzystać z roweru bardziej sportowo i wyczynowo. Wybierz większy
rozmiar ramy, aby uzyskać bardziej płynne tempo jazdy miejskiej lub trekkingowej, w
których komfort ważniejszy jest od prędkości.

Dobór ramy roweru a jej geometria

Geometria ramy musi być dostosowana do rodzaju jazdy na rowerze, którą będziesz
uprawiać. Zawsze poszukuje się dobrego stosunku jakości do komfortu jazdy, który w
przypadku ram rowerowych będzie bardziej skłaniał się ku temu drugiemu
parametrowi. Oczywiście bardzo ważny jest dobór odpowiedniego rozmiaru ramy. Poza
tym producenci starannie dobierają każdy materiał, aby zapewnić najlepszą
równowagę między osiągami, wagą, wytrzymałością i ceną dla każdej dyscypliny.

  • Rowery trekkingowe – w przypadku wędrówek idealna jest wygodna, przyjemna
    i niezawodna rama. Aby zachować dobre osiągi, zaleca się stosowanie
    półsztywnego roweru stalowego lub aluminiowego. Niektórzy rowerzyści wolą, aby
    rower miał podwójne zawieszeniem, aby zwiększyć jego wszechstronność.
  • Rower do okazjonalnych wypadów – w tym przypadku aluminiowa rama jest
    więcej niż wystarczająca. Na pewno spełni twoje oczekiwania. Dłuższa niż
    zazwyczaj rura czołowa i dolne rury tylnego trójkąta zapewniają dodatkowy
    komfort i stabilność podczas jazdy.
  • Rowery przełajowe – na trasy przełajowe wystarczy półsztywna rama
    aluminiowa. Opcja węglowa jest bardziej ekskluzywna i daje doskonałą
    sterowność roweru. W miarę możliwości wybiera się większą ramę, aby nabrać
    prędkości na szybkich odcinkach i w trudnym terenie.
  • Rower górski – najlepszy będzie z podwójnym zawieszeniem z ramą wykonaną z
    aluminium. Z jednej strony będzie odporny na uszkodzenia, a z drugiej lekki

Geometria ramy powinna pasować do dyscypliny, dla której rower został
zaprojektowany. Jest ona określona przez rozmiar i kąty utworzone przez różne rurki,
które tworzą ramę. Ogólnie przyjęto, ze agresywne kąty są przeznaczone do bardziej
agresywnego prowadzenia, w terenie. Łagodniejsze kąty pasują do rekreacyjnej,
miejskiej jazdy.

A co z ciężkością rowerowej ramy?

Zbyt lekka rama może dawać mniejszy opór, więc w zasadzie ten czynnik uwzględnia
się przy doborze roweru prawie na końcu. Jeśli stoisz przed wyborem tego jedynego,
najlepszego egzemplarza spośród wielu, możesz sprawdzić ciężar ramy i wtedy wybrać
ten, który jest najbliżej prawidłowej wartości. Upewnij się, że waga ramy roweru (bez
widelca) nie przekracza 4 kg dla ram stalowych i 3 kg dla aluminium. Pamiętaj, że
dobra rama to kluczowy parametr, który gwarantuje komfort jazdy. Gdy już wybierzesz
odpowiedni dla siebie rozmiar ramy, unikniesz bólu stawów i odczujesz prawdziwą
przyjemność z przemieszczania się rowerem – zarówno sportowo, wyczynowo, jak i
czysto rekreacyjnie.